Jump to Navigation

Pass på bomhøyden

Eksempel på alt for lav bomhøyde
Eksempel på alt for lav bomhøyde

Siste turen på vannet i NZ ga oss mulighet til å ta noen bilder etterhver ble for slitne til å seile. Helt tilfeldig fikk vi og bilder av denne luringen som hadde den laveste bommenhøyden jeg har sett i mitt liv. Det fikk meg til å tenke litt (til en avveksling). Fyren har tydeligvis seilt noen år, dvs mange år med feil trim.

DSC_6242_0.jpg

Lett å miste kontroll med alt for lav bom

Bomhøyden er mere viktig enn mange tror for å kunne oppnå god trim og fart. Mange nybegynnere har en tendens for å sette bommen lavt for å lettere kunne klare å krøke i trapesen når de er ute av plan og det kan være greit nok men denne perioden bør være så kort som mulig. Så snart man klarer å seile i plan med sånn passe kontroll må man passe på å få bommen flyttet opp i korrekt høyde. Hvorfor er dette så viktig?

Utgangspunkt for korrekt trim

Det er noen tommelfingerregler når det kommer til bommhøyde som gir deg et greit utgangspunkt.

  • Høyden av bommen bestemmes ut fra hvor lang du er, jo lengre du er jo Høyere har du bommen. Som et utgangspunkt skal bommhøyden være mellom skulder og hake, så er seilkompisen din mikromidas ikke bruk samme trim!
  • I lettvind bør du flytte bommen noe opp for å lettere komme i plan. Grunnen til at du kommer lettere i plan er at når du har en høy bom vil henge mere "under bommen" og dermed vil flytte mere vekt fra brettet og over til riggen.
  • Er du totalt "spanked" utpå vannet bør du flytte bommen litt ned for å få mere kontroll.

DSC_6244.jpg

Er bommen for lav mister du mye av kontrollen over brettet og ikke minst fart!

For fart ønsker man minimalt tyngde på brettet og mest over i riggen, men har du for lav bom vil du ikke klare å flytte tyngden ut fra brettet og over i riggen men vil ende opp med å skape mye sideveis press på brettet og ha for mye vekt på brettet.

Kontroll får du når du har korrekt press på brettet gjennom riggen og kan kontrollere trimmen på brettet med beina. Er bommen for lav mister du trykken på mastefoten og brettet vil hoppe ukontrollerbart siden du ikke genererer en kraft nedover gjennom trapeslinene men mere utover. Du vil å miste kontakten med brettet og blir mere en passasjer noe som er rimelig helseskadelig.

For høy bom

Har man for høy bom kan du falle i den fellen at du drar seilet over deg. Dvs. du lukker trykket i seilet ved å dra seilet over deg. For mest effekt prøv å legge merke til trimmen mens du seiler og prøv å hold masten mest mulig vertikal.

DSC_6292.jpg

Korrekt bomhøyde. Tyngden av brettet og full kontroll over trimmen på brettet.

Alt henger sammen

Husk at bomhøyden henger sammen med hvor du plasserer mastefoten. Dette er grunnen til at en del seilere måler bomhøyden i forhold til bakenden av brettet. Flytter du mastefoten framover i kamikaze stilling kan du flytte bommen litt opp for å unngå at den blir for lav.

Prøv deg litt fram

Erfarne seilere prøver seg fram til de har den rettet følelsen/trimmen noe mange mindre erfarne seilere å burde prøve. Ta en tur utpå, dra på land, flytt bommen ca 2cm og dra ut gijen. Kjenn på forskjellen i trimmen. Vi mennesker er notoriske vanedyr og har en tendens til å forsette med noe vi vet "virker" men uten å eksperimentere litt vil du aldri kunne finne ut om den trimmen du har er optimal for ditt deg, din seilstilling, brett, rigg og føre. Prøv deg fram, og husk bare endre en ting av gangen.

Kommentarer

Så skikkelig delikat ut. Været altså

Takk for fin artikkel. Skal få bommen litt oppover :-)