Jump to Navigation

Reparer skader på brettet ditt

Denne artikkelen vil gi deg generelle tips om hvordan reparere skader på windsurfing brettet og villedende rådgivning rundt West system sine expoyprodukter. Dettet er på ingen måte en komplett brukermanual for epoxy produkter, men en forenklet veiviser gjennom en jungel av produkter, som i utganspunktet kan være ganske uoversiktlig.

Etter å ha lest denne artikkelen er du forhåpentlig i bedre stand til å reparere skader samt du unngår å gjenta det vanlige feilene. Bruk kommentarfeltet å kom tips, korrigereringer sånn at denne over tid blir så bra som mulig. Før du leser videre, skru ut lufteskruen på brettet og mens brettet puster ut kikker du på hvordan et brett er satt sammen.

Standardutsyr for reperasjoner

  • Smergelpapir i diverse grovheter fra 120-1200. Smergel tåler vannsliping og er et mye bedre egnet produkt for denne type reperasjoner og må ikke forveksles med sandpapir.
  • God tapetkniv
  • Rasp, helst en type som er veldig grov på den ene siden og bør helst ha en mulighet for å kunne få av handtaket slik du kan legge raspen helt flat ned mot brettet.
  • Tynn glassfiberduk, ca 100g duk er perfekt.
  • Epoxy resin og hardener. Maritim type som f.eks West system/International Epiglass
  • Epoxy magisk pulver. Endrer egenskaper på epoxy. Du finner mere informasjon om dette lenger ned i artikkelen.
  • Engangshansker, kjøpes på apotek så kan du virkelig leke doktor eller toller.
  • Pils, man blir fort tørst av å jobbe i varme rom med smergelpapir.
  • Epoxy stick (ding stick). For nødreperasjoner.
  • Et godt lynlim med akselrator for nødreperasjoner når du virkelig har det travelt.

Konstruksjon

Om du ikke enda har sett den ta en kikk på denne videon som viser hvordan et brett er satt sammen.

todelt-kro.jpg
Kristian Olsen VM i Brasil 2001

cross2.jpg
Stjelt fra The Board Lady

Kristian og board lady har begge valgt forskjellige måter å dele et formulabrett på. Den prinsippielle konstruksjonen er rimelig like for de aller fleste brett. Du har en indre kjerne laget av EPS dvs. det vi i Norge bruker fellesbetegnelsen Isopor på. Meget lett men som alle vet har en meget lav mekanisk styrke. EPS består av små kuler satt sammen men med bittesmå kanaler mellom seg som vann elsker å fylle når brettet ditt blir lekk og hva skjer når vannet blir varmet opp av sola? (skole pensum) og volumet øker og isoporen blir brytes opp og mister styrke. Når dette har skjedd er det vanligvis ikke så mye annet å gjøre enn å erstatte den seksjonen av Isopor som er ødelagt. Mer om dette senere.

Divinycell, Airex, Herex

divinycell.png
Foto: Divinycell

sandwich.png
Divinycell sandwich

Kjært barn har mange navn og samme regelen gjelder Divinycell, Airex og Herex som stort sett det samme produkt PVC skum. Det er sterkere enn EPS som mesteparten av kjernen består av men har høyrere vekt så laget av det er så tynt som mulig. Divinycell er mulig å bøye ved å forsiktig varme det opp til ca. 100 grader, vær klar over at den vil krympe litt og vil så litt tilbake til sin orginale form når den kjøler ned så lag den litt for stor og bøy den bittelitt mere enn du trenger.

Epoxy er brukt til mye rart men en ting som du ikke bør være litt forsiktig med er å lime EPS og Divinycell sammen siden Epoxy vanligvis herder . En god del bruker PU Lim som f.eks dette
PU lim fra biltema.

Glassfiber, karbon og kevlar

På litt støre skader må du alltid bruke glassfiberduk for å kunne oppnå god nok styrke. En glassfiberduk på ca. 100g er perfekt til å lage usynlige forsterkninger på skadestedet som ikke er mulig å se når reperasjonen er er ferdig.

Karbon er og et alternativ, denne er ofte litt vanskeligere å få tak men er lett og sterk men såklart en del dyrere og det er lite å hente på vektbesparelse om skaden du reperarer ikke er alt for stor (les knekt brett).

Kevlarduk er utrolig dyr og ikke vær overrasket over du må ut med 7-800kr for en kvadratmeter. Den er vanskelig å klippe og saksen blir sløv etter bare en halv meter, i tillegg har den en tendens til å ville flyte oppå epoxyblandingen så ikke bruk denne om du ikke har vakumutstyr for hand.

Felles for alle dukene er at de er hygroskopiske, dvs de suger opp fuktighet, så oppbevar dem alltid i en lukket pose f,eks en glidelåspose. Blir duken fuktig er den er bare å kaste, ikke tørk den og forsøk å bruke den, kjøp ny.

Nødreperasjoner

Noen ganger er er forholdene fantastiske men du er uheldig og brettet kastes rundt i fjæra og du får en bitteliten punktering i brettet, du kan A. Pakke sammen og ta bilder av kammeratene som seiler. B. Fortsette å seile og håpe på at det ikke kommer så mye vann inn. C. Rote rundt i surfbaggen etter nødreperasjonsutstyr. Burde være unødvendig å si at kun A og C er gyldige valg hær men har sett litt for mange som fortsetter å seile med små skader på brettet sitt for å bittert angre etterpå.

  • Lynlim kan være en
  • Dingstick

Epoxykvalitet og hvorfor er dette så viktig

Man skal være klar over det er stor forskjell på kvaliteten på Epoxy. 99% av det du får kjøpt i de fleste farvehandler er epoxylim som absolutt ikke bør brukes til reperasjon og ikke forveksles med det virkelige produktet. Disse er som navnet forteller deg laget for å lime to enheter sammen og det er ikke det vi skal gjøre hær, tåler ikke saltvann, dårlig bindeevne, lite motstandsdyktig mot temperaturvariasjoner og sist og ikke minst de kan smelte kjernen av brettet ditt om det kommer i kontakt med den!

På nesten alle butikker, bensinstasjoner og kiosker i Norge finner du produkter fra Plastic Padding men ALDRI bruk disse. Kvaliteten er ikke god, herdeprosessen kan skade EPS kjernen på brettet så ikke bruk dette selv til nødreperasjoner.

Base (resin)

West system og andre som lager expoxy av høy kvalitet for martime miljøer som f.eks Interlux sin Epiglass Marine epoxy baserer produktet sitt på en fundament av en standard blank og relativt tyntflytende expoxy base (Resin).

Herder (Hardener)

Det finnes variasjoner herder som har forskjellige temperaturegenskaper men for oss spiller dette ingen rolle for oss da vi tar brettet under armen inn i varmen. Det finnes og en herder (som regel i pulverform) som reagerer med UV-stråling. Det nydelige med denne er at du kan ha ferdigblandet epoxy stådende under alle stadie av reperasjonen og nå du skal herde legger du bare brettet i sola dog reperarer du brettet på vinteren i nordnorge må du nok da bruke høyfjellsol/solarium med denne herderen.

Den vanlige herderen vi bruker fra West System er 205 Fast Hardener. I teorien, kan det være en ide og bruke en litt langsomere herder som f.eks 206 om du skal lime/laminere veldig store områder, f.eks en knekt brett. Tommelfingerregelen er jo større masse av epoxy som herder jo høyere temperatur vil den herdingen utvikle og varmen er i stand til å skade EPS kjernen til brettet. Vanligvis bruker vi alltid 205 eller herder med lignende egenskaper.

Tilsetningsstoffer for Epoxy

Disse endrer egenskapene til Epoxy Som f.eks viskositeten dvs. hvor tykktflytende blandingen som f.eks gjør det lettere å legge den på nær kanter og andre steder der det kan være lett at epoxyen renner. Lite morro og pusse bort herdet epoxy som har runnet utover brettet, epoxy er et hardt stoff. I bunnen av artikkelen er det en full oversikt over hva de forskjellige West System tilsetningsstoffene gjør men disse to må du i allefall ha.

tilsetning stuff

  • 406 bruker du til å endre tykkelsen på epoxyblandingen din. I nødsfall kan du bruke denne for som sparkelmakke men hver klar over at den er mye vanskeligere å slipe ned og gir høyre vekt.
  • 407 bruker du til å lage et anvendelig sparkel som gir en god balanse mellom styrke og vekt.

Klargjøring av skadestedet før epoxy legges på

Skru ut lufteskruen på brettet, dette kan ikke gjentas mange nok ganger. Ofte er det forberedelsene de slurves med og skaden går opp igjen etter en stunds seiling eller reperasjonen ble aldri 100% tett og brettet fortsetter å suger opp vann og skadeomfanget blir enda større.

Vann i brettet

Skadestedet bør tørkes rent med en klut fuktet med med ferskvann for å fjerne saltkrystaller for deretter lufttørke sikkerlig. Ta ut alltid ut lufteskruen før du legger brettet varmt (Maks 40gr) til tørk. Prøv og legge brettet med skadestedet ned så at eventuelt vann som kommer ut når du tørker lettere vil renne ut. Vannet som kommer ut er ofte saltholdig, så tørk av med en våt fille etterpå. På samme måte som å tørke klær vil brettet tørke langsomt hvis du ikke passer på avtrekk for å holde luftfuktigheten nede. Varmevifter, hårfønere kan og benyttes for å bli kvitt vannet.

puss skaden

puss skaden


Fjern ødelagt carbonduk:

Mange ganger er en skade større enn det først ser ut til spesielt på skader der kjernen er slått inn og duken har sprukket eller løsnet fra kjernen. Som regel er området på skadested mykt. Dette kommer av at isoporkjernen (EPS) er blitt slått sammen og lamineringen med carbonduken har løsnet og brettet blir lekk. Du må da fjerne all duken i det myke området. Ditt beste våpen for dette er en bra beleggkniv og en grov rasp.

Press med tommelen på skadestedet og områdene rundt, kjenner og hører lett hvor stort området er der karbonduken har løsnet i lamineringen. Er det fremdeles myke kater må du da fjerne enda mere. Ofte enkelt å se skaden når du begynner å ødelagt duk på skadestedet da du ofte kan plukke den av med fingrene der lamineringen er gåen.

Ikke legg epoxy rett på lakken. Epoxy fester seg dårligere på lakken enn direkte på carbonduken, og om lakken løsniger vil hele reperasjonen falle av med den. Legger du expoxy på lakken må du i allefall passe på å rubbe ned lakken før du legger på epoxy

Kjøp og bruk av Epoxy

Anbefaler å kjøpe en pakke på ca 1kg (mengde på epoxy er ofte i gram/kg i stedet for ml). For mange kan dette høres ganske mye ut, men epoxy har lang holdbarhet og du vil kunne ha den i mange år. Dosering gjøres enklest med et pumpesystem. De er laget slik at de doserer riktig mengde herder og resin autmatisk, men de koster noe. Har du mindre skader og sår du skal reparere er engangs sprøyter du finner på apoteket perfekte sammen med urinprøvebeger for å blande epoxy i. Det er veldig billig, den eneste ulempen er at du kansje blir sett på som narkoman når du handler.
_DSC7992_0.jpg

Hvor finner du epoxy

Å finne lokale butikker som fører sikkerlig epoxy kan være en utfordring. Vil i utgangspunktet ha holdt meg unna vanlige farbehandler da de ikke har peiling på epoxy. Sjekk ut butikker som selger maling og bunnstoffer til båter først. For alt annet er det bare å bestille direkte fra importørene i Norge.

Det finnes også mindre pakninger med god epoxy å få tak i som f.eks modellflybyggere bruker og de bruker alltid små menger. POXAN-622 (støype-epoxy) finnes i forpakning på 300g. Denne har Bjørn Ove (BO) brukt med godt resultat, sterk, holdbar, enkel å dosere og lett å jobbe med.

  • Tromsø. Dette har faktisk vært ganske vanskelig i Tromsø. Mange båtbutikker og farvehandler har for det meste de vanlige møkka produkter som ikke bør brukes. Men butikken på topppen av storgatbakken, Fargerike Tromsø har hatt epoxy i sitt sortement.
    Biltema er tilbake i Tromsø med mye større butikk enn i gamle dager og skal ha lamineringsepoxy.
    POXAN-622 (støype-epoxy). BO kjøpte denne på "Hobbystasjonen". Den er opphørt i sentrum, men ryktet sier at de har startet opp igjen i Tromsdalen - rett over brua. Der får man også kjøpt lett glassfiberduk. (1.8.2010: Er denne nedlagt igjen?)
  • Harstad
  • Bodø
  • Internet

Det kan være nyttig å lese brukermanualen (pdf) selv om du ikke bruker International sin Epiglass epoxy da fremgansmåten for bruk er like for alle.

List over West System sine tilsetningsprodukter

  • 403 - Microfibres (kremhvit).
    Tilsettes standardblandingen for å oppnå gode fyllende egenskaper ved f. eks liming der flatene ikke er så godt tilpasset. Brukes gjerne ved laminering og annen liming der det stilles store krav til styrke i limfugen.
    Anbefalt tilsetning: 7-10% av blandingens totale vekt (60- 80% i volum).
  • 404 - High Density (kremhvit).
    Utviklet spesielt for bruk ved innfesting/montering av gjenstander som utsettes for store påkjenninger. Vinsjer, kryssholt, skjøteskinner, beslag etc. Brukes også i standardblandingen (Resin 105/205 herder) i forbindelse med nating av dekk med West System epoksy. Anbefalt tilsetning; 20-30% av blandingens vekt (80-120% i volum).
  • 405 Filleting Blend (mørk brun).
    Brukes ved liming og laminering og der det er ønskelig med trefarge på epoksyen. Anbefalt tilsetning: 25-30% av blandingens totale vekt(100-150% i volum).
  • 406 Colodial Silica (kremhvit).
    Et all-round fyllstoff som tilsettes for å kontrollere viskositeten til standardblandingen (gjøre den mere tyktflytende). Brukes f.eks. ved coating med en svak tilsetning for å unngå sig. Man kan også tilsette så mye at blandingen får en peanut lignende konsistens som er ønskelig når man lager epoksyhulkiler etc. Dette fyllstoffet kan også brukes i kombinasjon med andre fyllstoffer. Anbefalt tilsetning: Fra 3­-10% av blandingens totale vekt (60­-100% i volum).
  • 407 Low Density Filler (rød­brun).
    Dette lav­vekt fyllstoffet brukes for å lage en billig, flytende og glattende sparkelmasse som er lett å slipe og lett å forme. Brukes mest til kosmetisk arbeid men også til strukturelt arbeid der fyllstoffets lave vekt kan gi fordeler.
    Anbefalt tilsetning: Fra 20­-25% av blandingens totale vekt (200­-250% i volum).
  • 410 Microlight (beige).
    Et fyllstoff med ekstremt lav vekt utviklet spesielt for sparkling. Microlight er lett å blande inn i West System epoksy. Epoksy sparkelen er lett å forme, holder en knivskarp kant, er lett å pusse og meget økonomisk i bruk. Dersom sparkelen skal overmales bør den forsegles med et strøk West System epoksy uten fyllstoff. Ikke overmal sparkelen med mørke farger. Anbefalt tilsetning: Inntil 10­-15% av blandingens totale vekt (250­-370% i volum).
  • 420 Aluminiums pulver.
    Tilsett standardblandingen i forholdet 5­-10% av volum for å gi beskyttelse mot ultrafiolett stråling der det ikke finnes annen beskyttelse eller som underlag for overmaling. 420 fyllstoff bidrar også til å styrke den behandlete overflaten.
  • 421 Brannhemmende middel.
    421 er et hvitt pulver som blandes i forholdet 1­1 i vekt til standardblandingen. Brukes der det kan være fare for brann, i motorrom, bysse etc. En standardblanding tilsatt 421 fyllstoff har større motstandsevne mot brann enn epoksy alene og vil slukke av seg selv dersom varmekil- den fjernes. Må påføres med sparkel.
  • 422 Fuktighets sperre/tilsetningstoff.
    Tilsettes standardblandingen for ytterligere å forbedre epoksyens motstand mot gjennomtrengning av fuktighet.
    422 tilsatt standardblandingen gir også økt styrke mot mekanisk slitasje. Egner seg godt som fyllstoff der man ønsker beskyttelse mot Osmose (plastpest). Tilsettes standardblandingen i forholdet 20­-25% av blandingens totale vekt.
  • 423 Grafitt pulver (sort).
    423 tilsatt standarblandingen gir en overflate med lav friksjon og samtidig god beskyttelse mot slitasje. Blir ofte brukt på ror og senkekjøler og i undervannskroget på regattabåter. Brukes også sammen med standardblandingen som natestoff ved legging av teakdekk etter West System epoksy metoden. Tilsettes med 10-­15 % etter volum til standardblandingen.
  • 425 Kopper Tilsetning (rød­brun).
    425 Kopper pulver tilsettes epoksyblandingen for å gi et bedre underlag for konvesjonelle bunnstoff typer. Når det tilsettes epoksyen (80% i forhold til vekt) dannes det en hard slitesterk og vantett overflate som i tillegg gir et godt underlag for bunnstoff.
  • 501­ 506 Fargetilsetninger.
    Fåes i fargene hvit,sort,rød,gul,blå og grå. Kan tilsettes standardblandingen eller sammen med hvilken som helst av de andre fyllstoffene. Bør kun tilsettes epoksyen i siste strøk som eventuell grunning for senere overflatebehandling
    Tilsettes standardblandingen med 3­5% etter volum.

West System tekniske data

tabell 1

Reference to epoxy or resin/hardener mix, is defined as mixed resin and hardener without fillers added; reference to thickened mix will mean resin/hardener with either high-density or low-density fillers added.

Each filler possesses a unique set of physical characteristics, but the fillers can be generally categorised as either high-density (403, 404, 405 or 406) or low-density (407 or 410).

Table 1 is a guide for selecting a filler based on the physical properties required for a particular job. Each filler is rated between 1 and 5 in each of five physical categories.
tabell 1

Table 2 shows the most appropriate fillers for specific jobs.
tabell 1

MIXING

The viscosity of a required mix for a particular job is controlled by the amount of filler added (Figure 3) Always add fillers in a two-step process:
1. Mix the desired quantity of resin and hardener thoroughly before adding fillers. Begin with a small batch.
2. Stir in small quantities of the appropriate filler until the desired consistency is reached. Be sure all the filler is thoroughly blended before the compound is applied

ADDITIVES

Although additives are blended with the mixed epoxy in the same two-step process as fillers, they are not designed to thicken the epoxy. Additives are used in smaller quantities to give the epoxy additional physical properties when used as a coating and pigments to provide a colour base for future overcoating with good quality marine paint.

tabell 1

Kommentarer

Flott innlegg. Jeg har en skade i Carven som skal/ må fikses, men har aldri gjort noe slik før. Sjekk også denne siden her:

http://www.boardlady.com/

Mvh
Tor Christian
Gressholman BSK

Takk for tipset. Har lagt den inn i linken. Snart på tide å starte med rep. Mange i Tromsø har allerede startet sesongen :)

Stein Magne

Team Airborne gir en detaljert beskrivelse av hvordan man kan utføre reprasjoner på brett.

 

http://www.teamairborn.co.uk/56301/index.html