Bølger...
Såg ett bilde i avisa Tromsø før noen uker siden.
Ett fantastiskt bilde med bølger som brøt på kanskje to meter, og det finaste er att det såg ut å vare vind fra siden då man kunde se att vannet blåste av bølgetopperne!!
Bildet var taget på en plass som insenderen kallade Langøra, en plats lengst nord på Lyngenhalvøya.. Finner dokk ikke denne plass på noen kart, noen som er litt mer lokalkjent der som kanske vet var det er? Tenker det kanskje er lengst ut i Nordlenangen noen plass...
Kanskje noen som har seilt der??
I vart fall vert å sjekke ut!!
Må ju få drømme lit nu ner mørkertiden kommer øver oss..
/ Uffe
Ps. Har scannat in bildet, om noen vil se..
Høres ut som stranda ytterst
Høres ut som stranda ytterst i Nordlenangen. Kjør til veien stopper, forbi Storgalten, kort gangavstand derfra. Har ikke seilt der ennå. Bernt
Har heller ikke vært der ute
Har heller ikke vært der ute der veien stopper, ikke lokalkjent der. Er det kansje her ute?
Nei, du er på Lenangsøyra.
Nei, du er på Lenangsøyra. Ligger på neste tarm lenger nord, nesten helt ute ved Lyngstuva. Se etter russelv på kartet.
Takk før svar, ska ta meg en
Takk før svar, ska ta meg en kjøretur ut der neste gang det er vind fra nord, kanskje endeligen vi kunnet få seilt lit bølger!!
Det blir vell hær i området
Det blir vell hær i området da?
Jeg har vart der når det har vart fina bølger - dokk på ski.
Facen var kanske 1-2 m og såg ut å ha helt ok kraft. Det er dokk rimligt hæftiga fjell runt om så vinden kan fort bli litt mærklig tenker jeg. Russelvfjellet er 800 m (det du ser rett bak udden i pilens riktning). Det andra er at man må nokk sjekke nøye bølgerettningen ute på havet då gapet som bølgerne kan komma in ikke er det store... Men helt klart et sted der det kan fungera! Ikke tvil. Kan dokk vare at det er bedre til surf en windsurf. Har noen andre kart utsnitt - hvordan kan jeg lasta de opp?
Ja, dom där förbannades
Ja, dom där förbannades bergen.....
Men er det bare gott tryck i bölgen så går det ju fint å rida även om vinden er ustabil, men kanske inte så mye å hoppa på..
Breivikeidet er et alternativ
Hei, som utfløtta værflyktning har jeg vel ikke så mye jeg skulle ha sagt om Tromsø, men jeg husker godt at vi kjørte til Breivikeidet for å seile bølger på nord og nordøstlige vinder. Men det burde helst blåse noen dager før det ble noe særlig størrelse på bølgene. Vi kjørte til høyre over ei bro noen minutter før fergeleiet og fulgte noen traktorstier helt ned til stranden. Vinden pleide å være ok der pga trakteffekten innover fjorden.
Hvis dette ikke frister er det bare å ta turen til Sola. Det er svært fine bølgeforhold på Jæren for tiden.
Hei Stig står til på
Hei Stig står til på Sola/Reke eller korr det var du fløtta hænne? Har ikke sjekka ut Breivikeidet men må jo virke når forholdene er ligger til rette for det. Vanligvis er tromsøseilere litt bortsjemte og lite villige til å flytte leite etter nye spotter, sjøl å få noen til å kjøre til Tønsvika har vist seg vanskelig :) Kommer du deg noe på vannet om dagen eller blir det bare landligge?
Mest landligge
Hei, jeg bor på Rege (Hålandsmarka) litt sør for Sola Flyplass. Det er en høyde på ca 100m over havet med spaseravstand til Ølbergstranden, Hellestøstranden og Vigdelstranden. Med 3 små barn blir det lite tid til seiling, men jeg får noen koseturer per år. I sommer begynte eldstemann å seile litt på brett, så det har blitt noen flere turer i år.
Men jeg kommer sterkt tilbake om noen år, når barna er klare for mere seiling.